Linktrader – Świat oczyma geeków

Nowinki technolgiczne i Internet

Właściwości olejów silnikowych a pory roku

Sezonowe zmiany temperatur wpływają na zmiany poziomów lepkości olejów używanych do smarowania silników samochodowych. Dlatego w ekstremalnych temperaturach, przede wszystkim przy niezwykle dużych mrozach, do smarowania silników spalinowych używa się specjalnych typów olejów silnikowych. Najlepsze w tym względzie są różnego rodzaju oleje syntetyczne, które zachowują swoje podstawowe właściwości fizyczne nawet przy kilkudziesięciostopniowych mrozach. Co ciekawe, najczęściej są to uniwersalne oleje silnikowe, które z równym powodzeniem będą smarowały samochodowy silnik zimą jak i latem. Jedyne, o czym trzeba pamiętać, to znalezienie oleju o odpowiednich parametrach fizyczno-chemicznych.

oleje silnikoweNajczęściej stosowaną klasyfikacją opisującą uniwersalne oleje silnikowe jest specyfikacja SAE. Najczęściej przybiera ona taką formę jak 10W-30, 15W-40 itd. W skrócie oznaczenie tego typu pozwala sprawdzić, z jakim rodzajem oleju silnikowego mamy do czynienia. Pierwsza cyfra z literą W oznacza poziom lepkości oleju w niskich temperaturach, a druga w wysokich. Im niższa wartość cyfry przy literze W, tym niższy poziom lepkości oleju w skrajnie niskich temperaturach. Jednym słowem olej nie staje się bardziej gęsty, gdy temperatura powietrza spada poniżej 20 lub więcej stopni Celsjusza. Im lepsze parametry techniczne oleju, tym łatwiejszy i bardziej bezpieczny rozruch silnika w skrajnych zakresach temperatur, zwłaszcza w temperaturach minusowych.

Statystyczny użytkownik pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym nie musi sięgać po specjalny rodzaj oleju na zimę lub lato. Wystarczy, że zaopatrzy się w dobrej jakości uniwersalny olej silnikowy, np. taki ze strony http://autochemia.pl/pol_m_Oleje-i-filtry_Oleje-silnikowe_Oleje-silnikowe-10W40-121.html, o wskazanych przez producenta auta parametrach technicznych. W nowych samochodach takim olejem będzie zapewne jakiegoś rodzaju syntetyk, w pojazdach starszej generacji lub samochodach kilku-kilkunastoletnich mogą być stosowane oleje półsyntetyczne, a w najstarszych modelach pojazdów oleje mineralne. Co ważne, nie warto zmieniać oleju mineralnego na syntetyk, ponieważ może to doprowadzić do wypłukania nagaru z silnika i w konsekwencji szybkiej utraty właściwości smarujących przez nowy olej.

Podobne wpisy:
Dla mężczyzn samochód to podobno druga, największa po kobiecie miłość. Czyżby? Chciałoby się zapytać zwolenników
Nowoczesne technologie to nieodłączny element dynamicznie rozwijających się gospodarek współczesnego świata. Bez udziału zaawansowanego technologicznie
Dość często można spotkać się z sytuacją, w której właściciel ciągnika zmuszony jest do wymiany
0.00 średnia ocena (0% wynik) - 0 głosów

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *