Linktrader – Świat oczyma geeków

Nowinki technolgiczne i Internet

Jak jeździć ze „szperą”?

Dbanie o bezpieczeństwo w czasie jazdy samochodem jest bardzo ważne. Dlatego też ta sprawa przyświeca wielu producentom nowych aut, a by uczynić jazdę bezpieczniejszą wprowadzane są nowe rozwiązania, takie jak chociażby te dotyczące przeniesienia napędu Szpera jest jednym z nich. To rozwiązanie, znane dotychczas głównie z samochodów rajdowych i wyścigowych, może bardzo pozytywnie wpłynąć na unikanie poślizgów i stabilizację toru jazdy samochodu, gdy poślizg już się przytrafi.

Ułatwia wyjście z poślizgu

Rozwiązanie prezentowane w naszym wpisie dotyczy przede wszystkim wychodzenia z poślizgów i niedopuszczania do nich. Jest najbardziej pomocne w sytuacji, gdy zimą jedziemy po częściowo oblodzonej drodze i jedno z kół napędowych znajdzie się na lodzie. Następuje wówczas gwałtowny wzrost jego obrotów, jak również obrotów silnika, ponieważ lód nie stawia oporu. Drugie koło natomiast traci jednocześnie zdolność do napędzania samochodu i utrzymania jego przyczepności. Jest to bardzo groźne zjawisko, mogące doprowadzić do tego, że samochód „postawi bokiem” na drodze. Na szczęście do pomocy w utrzymaniu toru jazdy można wykorzystać przeniesienie napędu Szpera ogranicza możliwość poślizgu, powodując że obydwa koła są częściowo spięte razem w dyferencjalne. Wobec tego o wiele łatwiej jest utrzymać przyczepność na drodze, a jeśli auto już wpadło w poślizg, to jego tor ruchu jest o wiele bardziej stabilny i łatwiej z takiego poślizgu wyjść.

Ułatwia jazdę zimą

Mechanizm różnicowy posiadający ograniczony poślizg znacznie ułatwi nam także jazdę zimą, zwłaszcza ruszanie na ośnieżonych lub oblodzonych drogach. Zazwyczaj wtedy tylko jedno koło traci przyczepność, a drugie ją zachowuje, jednak nie jest w stanie rozpędzić auta, ponieważ cała energia jest przekazywana przez dyferencjał na koło w poślizgu. Jest to niestety jedna z podstawowych wad mechanizmów różnicowych jakie są powszechnie stosowane w samochodowych układach przeniesienia napędu Szpera ogranicza jednak znacznie to zjawisko. Ponieważ koła napędowe nie są w stanie wtedy kręcić się niezależnie od siebie, to nigdy nie wystąpi taka sytuacja jak powyżej. Drugie koło zawsze otrzyma pewną część mocy, dzięki czemu z łatwością będziemy w stanie ruszyć na śliskiej nawierzchni. Dodatkowo, jeżeli posiadamy auto o bardziej sportowym charakterze, czasami mamy możliwość całkowitego zablokowania dyferencjału na żądanie. Wtedy obydwa koła zawsze kręcą się jednocześnie, umożliwiając ruszenie nawet wtedy, gdy auto zakopało się głęboko w błocie.

Jak możemy się przekonać, można znacznie poprawić bezpieczeństwo podróżowania samochodem osobowym w trudnych warunkach na drodze, jeżeli zastosuje się odpowiednie przeniesienie napędu Szpera jest rozwiązaniem znanym dotychczas szeroko w środowiskach rajdowych i wyścigowych, jednak jej przeniesienie na grunt samochodów „cywilnych” stało się pomocne w tym, by naszymi autami jeździło się na co dzień bardziej komfortowo i bezpiecznie.

Podobne wpisy:
Działanie robotów sprzątających jest bardzo proste. Wbrew pozorom, robot sprzątający nie jest niczym specjalnie skomplikowanym,
Jeśli chodzi o użytkowników smartfonów, to można podzielić ich na dwie grupy. Jednym podoba się
Praca w ogrodzie to dla jednych hobby i sposób na spędzanie wolnego czasu, a dla
0.00 średnia ocena (0% wynik) - 0 głosów

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *